Balıkesir- Edremit Karayolu’nda Kamil Koç otobüs firmasına ait yolcu otobüsünde yaşanan ölümlü yangına dair açıklama yapan Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Sekreteri İbrahim M. Tataroğlu, yetkilileri bir kez daha uyararak “10 numara yağ kullanımında denetimleri artırın” dedi

TMMOB Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Sekreteri İbrahim M. Tataroğlu, Edremit-Balıkesir Karayolu’nda Kamil Koç aracında yaşanan ölümlü kaza ile ilgili açıklama yaptı.

Tataroğlu, yangının çıkış nedeni araştırılırken, 10 numara yağın bir numaralı şüpheli olduğuna dikkat çekerek “Ülkemizde yaşanan ekonomik kriz ve hemen her kaleme gelen büyük fiyat artışları akaryakıt fiyatlarına da yansımaktadır. 10 numara yağ sorunu ve yol açtığı ölüm ve zararların nedeni akaryakıt fiyatlarındaki artış ve denetimsizliktir” dedi.

Tataroğlu açıklamasında MMO İstanbul Şubesi tarafından 6 Eylül 2018’de yayımlanan 2018’de “Uyarıyoruz akaryakıt zamları 10 numara yağ kullanımını artıracak” başlıklı bildiriyi hatırlattı. Tataroğlu, araçlara kaçak 10 numara yağ satışının ve doldurulmasının ve bu yağı yakacak düzenekleri yapan merdiven altı servislerin engellenemediğine belirti.

Akaryakıt ürünlerinden alınan ÖTV ve KDV’nin dünyanın hiçbir ülkesinde bu denli yüksek olmadığını belirten Tataroğlu, özellikle taşımacılık ve tarım sektöründe 10 numara yağın yakıt olarak kullanımının arttığını ifade etti.  Tataroğlu “10 numara yağın yakıt olarak kullanımı sırasında motorda sıcaklık yükselmekte, motor sistemi bu sıcaklık artışı için tasarlanmadığından ötürü motor aksamında yanabilen kablo vb. elemanların yanması sonucu ölümlü yangınlar çıkmaktadır” açıklamasında bulundu.

“Bu zehirli yakıt dünyada başka bir ülkede kullanılmıyor”

Türkiye’de son 10 yılda benzin fiyatlarına yüzde 248 zam yapıldığını ve son 1 yılda akaryakıt fiyatlarında 82 kez değişikliğe gidildiğini belirten Tataroğlu şunları söyledi:

Bu yağlar 18 -20 kiloluk tenekelerde ya da açık olarak her sürücünün temin edebileceği koşullarda satışa sunulmaktadır. “Alternatif yakıt” sayılamayacak bu zehirli yakıt dünyada başka bir ülkede kullanılmamaktadır.

Tataroğlu 10 numara yağ kullanımının yol açtığı tehlikeleri şöyle sıraladı:

  • Trafik kazalarında can kayıpları artmakta,
  • Yıllık 2 milyar TL vergi kaybı yaşanmakta,
  • Yakıt (!) tam yanmadığı için çevre kirliliği oluşmakta,
  • Araç motor aksamını yıpratmakta,
  • Haksız rekabete sebep olmakta,
  • Parlayıcı patlayıcı solvent kullanımından dolayı, yangın riskinin kat be kat artması gibi istenmeyen olaylar yaşanmaktadır.

“10 numara yağ satışı ve ticari araçlarda kullanımı önlenmelidir”

Tataroğlu raporda yer alan uyarıları ise şöyle tekrarladı:

  • Akaryakıttaki ÖTV oranları düşürülmelidir.
  • 10 numara yağ satışını ve düzenek montajını önleyecek denetimi artırılmalıdır.
  • Piyasa denetimini zorlaştıran kamusal yönetsel çok başlılık ortadan kaldırılmalıdır.
  • Mali önlemler ile piyasa denetlenmelidir.
  • 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununda piyasayı düzenleyecek ve denetleyecek değişiklikler yapılmalıdır.
  • Atık yağların kontrol yönetmeliğinde düzenlemeler yapılarak denetim artırılmalıdır.
  • Madeni yağ lisanslarında düzenlemeler yapılmalıdır. (Çevre, kalite, denetim, idari önlemler)
  • Motorda ve yakıt deposunda yangın söndürme sistemi zorunlu hale getirilmelidir.
  • AdBlue Emülatörü satışı ve montajı önlenmeli, montaj yapanlara yaptırım uygulanmalıdır,
  • UDHB Yol Kenarı Denetim İstasyonlarında ağır ticari taşıtlara istatiksel olarak Egzoz testi yapılmalı ve yakıtlarından numune alınmalıdır.
  • Otobüslerde (Şehirlerarası ve Halk otobüsü) Ad Blue Emülatörü kullanımı ve satışı önlenmelidir,
  • 10 Numara yağ satışı ve ticari (Otobüs, kamyon, minibüs vs) araçlarda kullanımı önlenmelidir,
  • AdBlue Emülatörü takan ve yakıt sistemini 10 Numara yağa göre değiştiren merdiven altı atölyeler kapatılmalıdır,
  • Otobüslerde Haziran 2012’den sonra kullanımı zorunlu olan “Yangın Algılama Sistemi” denetimi yapılmalı ve otobüsler (Araç Muayenesi kapsamına alınamıyorsa) ayrı bir peryodik denetimden geçirilmelidir,
  • Bu denetimleri daha iyi yapabilmek ve sürekliliği sağlayabilmek için MMO’nun eğitim verip yetkilendireceği Makina Mühendisleri ile yapılacak Filo Mühendisliği projesine destek verilmelidir.

Sendika.Org

  • Hakkımızda
  • Künye

 

Başka Bir Denizli… Başka Bir Ülke… Başka Bir Dünya… MÜMKÜN…