Amerika’daki en büyük bütçeli sinema yapımlarının çıktığı Hollywood’da kadınlara yönelik ayrımcılıkta bir azalma yok. En çok hasılat yapan filmlerin yapımlarında yer alan kadınların istihdamını araştıran Celluloid Ceiling raporuna göre 250 filmin sadece yüzde 16’sında kadın yönetmen var. Kadın yönetmenlerin büyük kısmını da beyazlar oluşturuyor. Yapımcı Harvey Weinstein’dan beri pek çok taciz failinin “metoo” hareketiyle faş edildiği Hollywood’da, rapora göre kadınlar için şiddete ve tacize karşı bir önlem alınmış değil.
Hollywood’da kadınların istihdamda uğradığı ayrımcılığı tanımlamak için kullanılan “celluloid ceiling” kavramından adını alan celluloid ceiling raporu, 1998 yılından beri San Diego Devlet Üniversitesinde Televizyon ve Filmde Kadın Çalışmaları Merkezinde çalışmalarını yürüten Dr. Martha Lauzen’in ortaya koyduğu rapor dizisi olarak yayımlanıyor. Rapor bu yıl “celluloid ceiling: 2023’te en çok hasılat yapan ABD filmlerinde kamera arkasında kadınların istihdamı” (Celluloid Ceiling: Employment of Behind-the-Scenes Women on Top Grossing U.S. Films in 2023) başlığıyla 2023 verilerini ortaya koydu.
Raporu yazan Lauzen, Greta Gerwig’in Barbie filminin gişede bir numaraya yükselmesinin ana akım film endüstrisini saran cinsiyet eşitsizliğini gizleyen nihai bir yanılsama olduğunu belirtiyor. Raporda, kadın yönetmenlerin dramatik bir şekilde yetersiz temsil edilmeye devam ettiği ve en çok hasılat yapan 250 filmde çalışanların sadece yüzde 16’sını, en çok hasılat yapan 100 filmde ise yüzde 14’ünü oluşturduğu ifade ediliyor.
26 yıldır kadınların sektörde istihdamını takip eden rapor dizisi, kadınların özellikle kamera arkası işlerde istihdamının bir çeyrek yüzyılda neredeyse hiçbir ilerleme kaydetmediğini ortaya koyuyor.
Rapora göre;
IndieWire’ın haberinde yer alan 2007’den 2023’e kadar 17 yılı kapsayan “Inclusion in the Director’s Chair” çalışması, toplamda kadın film yapımcılarının en çok hasılat yapan filmlerin sadece yüzde 6’sının gerisinde yer aldığını gösteriyor. Çalışmanın çıktılarına göre; 2023 yılında, geçtiğimiz yılın en çok hasılat yapan 100 filminden birini sadece dört beyaz olmayan kadın (yüzde 3.4) yönetti.
Araştırmaya göre, “Büyük dağıtımcılar, kadın ve beyaz olmayan kişilerin yönetmen olarak yer aldığı filmlere yeşil ışık yakmakta zorlanıyor.” Raporda, “Bu rapor, Barbie’nin gişede zirveye çıktığı bir yılın ardından Hollywood’da değişimin başlangıcını kutlayanlara bir tezat oluşturuyor. Tek bir film ya da tek bir yönetmen, kamera arkasında hâlâ ihtiyaç duyulan değişimi yaratmak için yeterli değildir. Stüdyolar, yöneticiler ve yapımcılar, en çok gişe yapan filmlerde yönetmen olarak çalışmak için kimin nitelikli ve uygun olduğuna karar verme biçimlerini değiştirene kadar, iyimserliğe inanmak için çok az neden var” ifadeleri yer alıyor.
Kaynak: Evrensel
Başka Bir Denizli… Başka Bir Ülke… Başka Bir Dünya… MÜMKÜN…![]()