Özgür Denizli

‘Eğitim Politikaları Konferansı’ sona erdi: Köy Enstitüleri ve Kız Enstitüleri asimilasyon amaçlı kuruldu

DEM Parti Eğitim Politikaları Komisyonu’nun Ankara’da düzenlediği ‘Eğitim Politikaları Konferansı’, eğitim politikalarının eleştirisi ve alternatif bir eğitim modeli önerisi üzerine yapılan tartışmalar sonrasında sona erdi.

Halkların Eşitlik ve Demokrasi Partisi (DEM Parti) Eğitim Politikaları Komisyonu’nun Ankara’da bir otelde düzenlediği ‘Eğitim Politikaları Konferansı’ sona erdi. Konferansa, Kamu Emekçileri Sendikaları Konfederasyonu (KESK) Eş Genel Başaknı Ayfer Koçak, konfederasyona bağlı Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim-Sen) Merkez Yürütme Kurulu (MYK) üyeleri ile akademisyenler katıldı.

Konferansın açılış konuşmasının ardından “Türkiye Eğitim sistemine ilişkin tarihsel ve toplumsal değerlendirmeler” konulu oturum gerçekleştirildi.

Moderatörlüğünü Ermeni yazar, siyasetçi ve aktivist Murad Mıhçı’nın yaptığı oturumda konuşan Prof. Dr. Fatma Gök, “Türkiye eğitim politikalarının tarihsel serüveni” başlığıyla sunum yaptı. Gök, “Bu topraklarda eğitim yoluyla devleti kurtarma misyonu yeni değil. İlk kez 1839’da ilan edilen Tanzimat Fermanı ile başlayan dönemde açıkça dile geldi. Bugünlerde önümüze konan yeni yüzyıl maarif modeli tabii ki aynı değil ama eğitimi araçsallaştırma yeni eğitim yoluyla toplumu yaratma olarak görüyorlar. Cumhuriyet’e geldiğimiz zaman burada yeni bir toplum inşası var ve yine eğitime başvuruluyor” diye belirtti.

1923’TEN GÜNÜMÜZE EĞİTİM POLİTİKALARI

1923 yılında yapılan İzmir İktisat Kongresi’nde de yeni insan yetiştirmek için eğitimin kullanılmasının konuşulduğunu belirten Gök, “Buna ilişkin bütün eğitim düzenlenmesi ve kültürel altyapının düzenlemesi ise çok konuşulan Kemalist rejimin ve sonrasında gelen CHP’nin Tevhid-i Tedrisat kanunun eğitimin inşasıdır. Kanun kongrede çizilen yola göre eğitim ve diğer bütün kültürel yapıların, bütün zenginliğin inkar edildiği merkeziyetçi bir yapı. Üniter devlet, eşit yurttaşlık konusunda yetersiz kalmıştır. Bu yapının inşa ettiği eğitim sürecinin en çarpıcı özelliği ise katı merkezi bir yapıda olması halbuki yerel çok zengin” diye konuştu.

Exit mobile version