Özgür Denizli

Ölüm gemisi ekolojik ve diplomatik kriz olma yolunda: São Paulo açık denizde dönüp duruyor

Ölüm gemisi São Paulo ile ilgili tartışmalar uluslararası krize doğru gidiyor. Açık denize çıkması tehlikeli raporu verilen gemi hiçbir liman tarafından kabul edilmiyor, açık denizde dönüp duruyor.

Tehlikeli atık madde ve asbest barındıran eski uçak gemisi São Paulo ile ilgili tartışmalar uluslararası krize doğru gidiyor. AWS Servıce tarafından yapılan denetim sonucu, 18 Ekim 2022 tarihinde açık denize çıkması tehlikeli raporu verilen São Paulo, Brezilya donanmasının iznine rağmen hiçbir liman tarafından kabul edilmiyor. Gemi, 12 mil açıkta oval şekiller yaparak dönüp duruyor.  Gemi Söküm STK (NGO) Platformu Üyesi Akademisyen Aslı Odman, geminin bütünlüğünde riskler oluşmaya başladığını, ekolojik sorun olmadan bir limana yanaşması gerektiğini söyledi.

Brezilya Donanmasına bağlı Donanma Sosyal İletişim Merkezi, internet sayfasında yayımladığı “resmi not”ta, São Paulo’nun, ‘hiçbir Brezilya limanına girilmesine izin verilmiyor’ bilgisinin doğru olmadığını açıkladı. ‘Resmi notta ayrıca Brezilya hükümeti üzerindeki sorumluluğu atmak için Fransa ordusunun 1990’larda kapsamlı bir modernizasyon yapıp, mancınık, tahrik, dizel jeneratör, yardımcı makine bölümlerinde ‘değişiklik’ yaptığı bilgisi paylaşıldı. Böylece, söz konusu süreçte 55 ton asbest bertaraf edildiği açıkça beyan edilmiş oldu. Donanma Sosyal İletişim Merkezi, uzmanlık alanı olmadığı ve teknik rapora dayandırmadığı halde yazıda “Halihazırdaki gemideki asbest bir sağlık riski teşkil etmeyecektir, ihracat yasalara uygundur” açıklamasına yer verdi. Gemi Söküm STK (NGO) Platformu Üyesi Akademisyen Aslı Odman ile “resmi not” ve gelişmelerle ilgili konuştuk.

Burada iki sorun olduğunu belirten Odman, “São Paulo gemisinin ikizi meşhur Clemenceau’da yaklaşık 760 ton hesaplanan asbest vardı. 55 ton asbest bertaraf edildiği bilgisini vererek ’Sağlık riski taşımıyor’ açıklaması doğrulanmaz. Brezilya Donanmasının 2000 yılından sonra ibraz edebileceği asbest bertaraf belgesinin de olmadığını görüyoruz” dedi.

Harita: marinetraffic.com
Exit mobile version